SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT -505 KELANA JAYA

12 Dis 2010

Sungguh ke mahu ke Putrajaya?

Sungguh ke mahu ke Putrajaya?

Saya yakin bahawa PKR kini sudah kuat untuk mencabar BN untuk menduduki Putrajaya, tapi belum cukup kuat untuk menjayakan hajatnya itu.
Jangan kita melihat keluar, mari kital melihat kedalam. Mari kita melihat kepada kekuatan kita, jangan kita melihat kepada kelemahan BN.
Saya ingin ambil satu contoh. Mari kita lihat kekuatan kita, kata di kawasan Parlimen Temerloh.
Saya ambil Parlimen Temerloh sebagai contoh kerana di kawasan Parlimen itu PKR hanya kalah kecil sahaja lebihkurang 2000 undi.
Sebenarnya kekalahan PKR dengan 2000 undi itu sudah menampakkan kekuatan yang amat sangat.
Ambil dari segi keahlian PKR di Temerloh. Berapa jumlahnya? Tak sampai 2000 anggota. Dan dari 2000 ahli itu, berapa ramaikah yang boleh digembeling untuk kerja parti? Ada 20 orang?
Mari kita lihat pula berapakah ranting PKR di Temerloh. Ada 5 buah ranting? Dan dari 5 buah ranting itu berapakah yang berfungsi?
Berapa kalikah mesyuarat ranting-ranting diadakan sejak Pilihanraya yang lampau? Sekali? Dua kali? Atau tak ada langsung?
Pimpinan PKR di Temerloh itu adakahg mewakili mana-mana Ranting? Atau tidak mewakili sebarang ranting?
Ambil dari segi aktiviti dan program parti. Berapa kalikah dalam satu bulan aktiviti/program parti dijalankan? Ada? Atau tidak ada? Kalau ada, berapa ramaikah melibatkan orang ramai lebih khusus orang-orang yang tidak berparti. Program apakah yang dijalankan? Gotong royong? Kursus-kursus? Perjumpaan orang ramai? Program ceramah? Berapa kali sebulan program ceramah diadakan? Berapakah kehadiran ceramah itu? Sebelum sebarang program itu, adakah dibuat kerja-kerja mengeluarkan orang ramai terlibat dengan program kita? Gerak kerja rumah ke rumah? Poster-poster?
Program turun padang pimpinan Cabang. Berapa kali dibuat dalam seminggu, berapa buah kampong kah yang dilibatkan? Bagaimana sokongan dari orang ramai?
Apakah usaha-usaha yang dibuat untuk memperkokoh parti selepas PRU-12 dulu? Bagaimana dengan pertambahan keanggotaan, bertambah dengan sedikit, atau laju atau hebat?
Adakah Jawatankuasa mengambil inisiatif menggerakkan parti, atau sekadar menjadi anggota Jawatankuasa sahaja?
Saya tidak mempersoalkan Cabang Temerloh, tetapi hanya sekadar menjadikan sebagai satu contoh sahaja, dan kalau di Temerloh berlaku dengan jawapan-jawapan negatif kepada persoalan-persoalan diatas maka begitu jugalah dengan Cabang-Cabang lain di seluruh Malaysia.
Ada tak anggota kita yang marah apabila membaca tulisan ini? Jangan marah. Ini adalah kebenaran. Kalau kita mahu menang, buatlah kerja, buatlah kerja, buatlah kerja. Aktiflah, aktiflah, aktiflah. Gerakkan parti, gerakkan parti, gerakkan parti. Turun padang, turun padang, turun padang. Buat kerja massa, buat kerja massa, buat kerja massa. Ceramah saja tak cukup, ceramah saja tak cukup, ceramah saja tak cukup. Tubuh ranting, tubuh ranting, tubuh ranting. Gerakkan biro-biro dalam parti, gerakkan biro-biro dalam parti, gerakkan biro-biro dalam parti, dan kaji laporan gerakan biro, kaji gerakan biro, kaji gerakan biro dalam mesyuarat Cabang minima sebulan sekali dan perbaiki lagi kerja-kerja biro.
Tengok ada berapa kampong dalam kawasan Parlimen, tubuhkan ranting disetiap kampong, pekan dan bandar di kawasan Parlimen. Hidupkan ranting, gerakkan ranting, dan pantau gerakan ranting dan semua laporan ranting hendaklah dibentang didalam mesyuarat cabang, dan perbaiki dimana yang patut.
Jawatankuasa Pilihanraya sudah ditubuhkan atau belum? Lantik Pengarah, Timbalan Pengarah, dan Pengarah bagi setiap cabang kerja seperti bilik-bilik gerakan, petugas-petugas di peringkat Cabang dan petugas-petugas diperingkat Bilik Gerakan, petugas-petugas untuk bekalan makanan, petugas-petugas untuk poster, petugas-petugas untuk kerja-kerja remeh seperti rumah ke rumah, dan petugas-petugas mengenai kenderaan, petugas-petugas PACA, petugas-petugas untuk ceramah.
Bagi sesuatu kawasan Parlimen, sila kaji berapa ada kawasan dan aliran mengundi. Setiap aliran itu perlu paling minima 4 orang petugas bergilir, kalau sesuatu tempat itu ada 4 saluran mengundi, maka sediakan 16 orang petugas PACA, maka berapa ramaikah yang diperlukan untu Parlimen? Sediakan dari sekarang dengan lengkapkan mereka dengan ilmu-ilmu dan untuk itu kursus-kursus Pilihanraya kena diadakan mulai sekarang?
Calon? Sudah siapkah penyenaraian calon? Jangan hanya fikir bahawa Ketua Cabang sahaja yang layak bertanding. Kadang-kadang tak sama pilihan dalam parti dengan pilihan dikalangan rakyat. Maka senaraikan ramai bakal-bakal calon untuk dihantar ke Negeri dan Pusat agar dapat dibuat pilihan oleh Negeri/Pusat.
Bagaimana pula dengan kewangan untuk terjun didalam Pilihanraya? Sudah ada, belum ada atau takkan ada? Pilihanraya memerlukan wang, maka tanpa wang calon kita akan ketinggalan.
Ini adalah diantara perkara yang mesti dilakukan dan perkara yang mesti disempurnakan.
Janganlah PKR menyertai pilihanraya atas kelemahan parti lawan apatah lagi jika parti lawan kita itu mempunyai elemen-elemen positif kepada setiap perkara yang disebutkan diatas.
Kita menyertai Pilihanraya untuk menang, dan untuk menang kita kena 100% bersedia, ini bukan tenun nasib, ini adalah perjuangan dan perjuangan memerlukan persediaan.
Ok, sungguh ke mahu ke Putrajaya? Lakukan apa yang patut dilakukan, dan jika tidak dilakukan persoalan samada mahu ke Putrajaya itu hanyalah satu angan-angan disiang hari.