SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT -505 KELANA JAYA

14 Mei 2009




BEKALAN ELETRIK DI PULAU TUBA DICATU KEMBALI

Oleh:ARS

KUAH- Mulai 8hb.mei 2009 penduduk sekitar Pulau tuba dan Selat Bagan Nyior ,Tasik Dayang Bunting mengalami ganguan bekalan Eletrik terutama diwaktu malam dan sehingga sekarang. Meraka begitu kecewa dengan masalah yang berterusan. Dalam tiga bulan lalu hampir 3 minggu masalah yang sama berlaku.


Daripada lapuran penduduk yang bernama Sdr.Abd Hamid bin Osman , 56 tahun kepada Pusat Khidmat Masyarakat DUN Angkat Kuah dan dua wakil PKM telah meninjau keadaan sebenar ke Pulau Tuba untuk dapat maklumat bagi menyelasaikan permasalah tersebut pada 12hb.Mei 2009.

Setelah bertemu dengan pegawai yang menjaga Rumah Janakuasa TNB En. Shaari bin Mat Isa, beliau menyatakan masalah Genarator Set yang rosak sebanyak 2 unit dan hanya tinggal 2 unit yang berfungsi. Dan terpaksa menggunakan 1 unit sahaja dalam satu masa yang mana tidak cukup kuasa apabila penggunaan waktu puncak pada 8.00malam hingga 12.00 malam. Bagi mengatasi masalah tersebut bekalan terpaksa dicatu disetengah kampong mengikut giliran.

“ Kietika ditanya tentang penggunaan kuasa maksimum di Pulau ini lebih dari 400 kVA ketika ini dengan hanya 1 unit generator ianya tidak mampu lagi menampung . Beliau berharap pihak TNB dapat memperbaiki dengan segera Genarator yang rosak dan sekiranya generator yang ada akan rosak tentu penduduk akan menghadapi kesukaran dalam menjalankan aktivti perniagaan dan kegunaan harian.

Setiausaha PKR Bahagian Langkawi, Ramli Shaarani yang berharap pihak TNB dan kementerian luar Bandar dapat mempercepatkan pemasang kabel dasar laut dari Pulau Langkawi ke pulau tuba dengan anggaran kos RM20juta seperti yang dimaklumkan oleh pihak TNB. Ini memandangkan jumlah penggunaan eletrik yang kian bertambah dengan pembanguanan pesat seperti chalet-chalet dan sekolah-sekolah disana. Tanpa kemudahan eletrik yang mencukupi kita amat risau kepada pihak penduduk dan pengusaha-pengusaha hotel yang mana untuk merancang pembinaan projek mereka di pulau tuba.


Dan menurut seorang penduduk En.Mohamad Ratu seorang pengusaha kedai runcit , beliau amat kesal dengan keadaan ini berterusan dan seringkali mengalami kerugian apabila bekalan eletrik yang tidak stabil pembekalannya. Dan beliau berharap ini dapat diatasai dengan serious dan segera kepada pihak berkenaan.

Turut serta Timbalan ketua bahagaian PKR langkawi, En Radzali Abas setelah meninjau keadaan tersebut beliau akan menghantar lapuran tentang perkara ini kepada Pengerusi PKM Langkawi juga pihak Pegawai Daerah Langkawi.