SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT -505 KELANA JAYA

24 Mei 2009

TANPANYA KITA AKAN AMAN!!!!

Malaysia aman tanpa Umno
Oleh: MSK

Penamaan calon semalam memang memboringkan..sebab tak ada jeritan–tak ada sorakan. Tengok bola kat TV pun lagi meriah.
Lebih memboringkan apabila pusat penamaan calon dikawal oleh polis..seolah-olah orang yang datang …macam nak bergaduh.

Apa pun..setelah selesai Penamaan Calon..Penanti kembali seperti biasa.Aman dan harmoni. Jalan-jalan tak sesak macam PRK Permatang Pauh dulu..cuma nasi kandar tepi masjid kehabisan lauk lebih awal dari biasa.

Disebelah petang..tak ada apa-apa program..dari Guar Perahu hingga Berapit keaadaan macam biasa. Berdekatan Kg. Pelet terdapat satu SUBTEK…satu nama baru dalam pilihanraya kecil. Biasanya terdapat MASTEK…iaitu khemah-khemah nomadic kepunyaan PDRM yang digunakan semasa pilihanraya.

Kehadiran SUBTEK menunjukkan..polis tidak begitu diperlukan dalam pilihanraya ini. Tetapi mengapa SUBTEK hanya diwujudkan bila UMNO tidak bertanding? Jawapan yang diberikan oleh polis-polis tersebut ialah…bila UMNO bertanding..kena jaga sebab takut berlaku keganasan. Tapi bila Umno tak bertanding…tak perlu jaga.

Ha..ha. kalau macam tu…UMNO toksah bertanding dalam pilihanraya lagi. Dan memang tak perlu pun…kerana setiap kali Umno bertanding…jutaan ringgit wang rakyat hangus hanya untuk menjaga keselamatan.
Sebelah malam, kami pergi ke Berapit…satu kawasan majoriti orang Cina..tetapi ceramah dipenuhi oleh orang Melayu. Tak ada FRU..tak ada PGA…mungkin ada dua tiga orang SB dan hanya ada 3 orang polis trafik yang hanya memerhatikan keaadaan…kerana lalulintas dikendalikan Angkatan Muda PKR.

Tak ada kekacauan..tak ada Mat Rempit..tak ada pergaduhan. Walaupun ceramah malam tadi dihadiri oleh lebih lima ribu orang…lebih meriah dari Penamaan Calon!
Dan pagi tadi..sebelum meneruskan jelajah Penanti..kami sempat singgah makan tempek kelapa kat Padang Ibu…ada orang panggil lempeng, tepek dan macam-macam istilah lagi.
Bila adik yang menggoreng tempek ni bagitau..sehari dia boleh jual 50-60 keping tempek…itu perkara biasa.
Tapi bila dia kata..pilihanraya Penanti ini macam biasa saja..itu luar biasa. Sebab kebiasaannya…pilihanraya kecil mesti ramai orang.

Umno tak payah bertanding dalam pilihanraya lagi la.
Kehidupan rakyat tidak terganggu…perbelanjaan polis dapat dijimatkan. Duit kerajaan pun selamat dari pembaziran Umno..dan tak ada kekacauan!
Kalau nak lebih selamat..tolak Umno terus. Sebab walaupun di Penanti depa tak kacau…tapi depa kacau tempat lain. Orang pakai baju hitam depa tangkap. Orang pasang lilin depa tangkap. Orang bawa kek pun depa tangkap!!. Mungkin lepas ni orang bawa Pizza pun depa tangkap.
Kalau rakyat mahukan keamanan..hidup tanpa kekacauan..tolak terus Umno.
Anda akan berbahagia tanpanya.