SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT -505 KELANA JAYA

11 Mac 2008

BUKTI JAWAPAN FITNAH ADUN KUAH

surat kelulusan kenikan tambang feri
KUAH, LANGKAWI 11hb.mac,
Dalam lapuran akhbar harian hari ini ADUN KUAH, Nawawi Ahmad berkata supaya kerajaan negeri pimpinan Azizan Abdul Razak yang baru berusaha 3 hari bagi mengatasi masalah kenaikan harga tambang feri Kuala Kedah ke Langkawi. Dan beliau mengatakan harga RM15.00 adalah harga yang dipersetujui oleh Para Pengusaha feri bersama kerajaan BN sebelum Pilihan Raya Umum ke 12.
Sebenarnya kenaikan ini adalah ditangguhkan sehingga sebelum PilihanRaya. Untuk makluman kenaikan tambang feri telah diluluskan pada 1 Disember 2007 oleh Jabatan Laut Semenanjung Malaysia. Memang ini membebankan pengguna, dan pengusaha hanya mampu tidak menaikan harga tiket sekiranya diberi susidi disel.
Dan sebenarnya ini diluar bidang kuasa Kerajaan Barisan Rakyat yang hanya menguasai negeri. Dan sekiranya diberi mandat diperingkat Kerajaan Persekutuan tentu tidak menjadi masalah untuk mengawal segala kenaikan tambang pengangkutan di dalam negeri dengan terlaksana janji manifesto Barisan Rakyat.
Kekeliruan rakyat adalah amat ketara di peringkat Langkawi yang menuntut penurunan harga minyak sedangkan kerajaan negeri yang tidak mempunyai kuasa untuk bertindak. Paling menyedihkan perkara dasar dan polisi juga had kuasa kerajaan negeri masih tidak difahami oleh rakyat bawahan. Dan selama 50 tahun merdeka adakah pencapaian pengetahuan rakyat dapat kita banggakan.