SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT -505 KELANA JAYA

17 Mac 2008

RAKYAT KEDAH KENA TANGGUNG HUTANG BN!

Rakyat Selangor dapat 20 m3 air percuma sebulan mulai april, Rakyat Kedah kena tanggung hutang lebih RM1.8 bilion. Belumpun MB Selangor membentuk exco beliau yakin untuk melaksanakan manifesto PKR peringkat pusat kepada rakyat selangor dan akan menilai semula pejanjian pengswastaan bekalan air. Dan kita harap perjanjian dinilai semula agar betul-betul telus dan tidak membebankan kerajaan negeri dan rakyat.


Rakyat Selangor dapat 20 meter padu air percuma mulai April

Oleh: ARSHAD KHAN KUALA LUMPUR 16 Mac -

Rakyat Selangor akan menikmati bekalan air secara percuma sehingga 20 meter padu sebulan bermula April ini. Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, bagi tujuan itu, pihaknya akan menilai semula perjanjian antara kerajaan negeri sebelum ini, dengan Puncak Niaga dan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas). "Perkara-perkara yang terkandung dalam perjanjian ini akan digunakan untuk membekalkan 20 meter padu air secara percuma. "Kita menjangkakan pembekalan air percuma itu akan dilaksanakan dua minggu selepas Exco kerajaan negeri dilantik dan kita perlu bincang dalam mesyuarat Exco," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis kesyukuran meraikan kemenangannya di Bandar Tasik Selatan di sini hari ini.

Sementara itu, jurucakap Syabas ketika dihubungi berkata, 20 meter padu penggunaan air pada peringkat kegunaan rumah tangga atau domestik menyamai nilai RM11.40. Di Selangor terdapat hampir 1 juta pengguna domestik. Ia menjadikan nilai bulanan bagi 20 meter padu yang dikecualikan itu mencecah nilai keseluruhan berjumlah hampir RM11.4 juta. Menurut Khalid, pembentukan majlis mesyuarat kerajaan negeri (Exco) Selangor akan dibuat pada Sabtu depan.Beliau berkata, mengikut perancangan, perkara berhubung pembekalan air percuma itu akan dibincang dalam mesyuarat Exco sebelum ia diluluskan.

Bekalan air percuma untuk 20 meter padu yang pertama merupakan sebahagian daripada janji manifesto pilihan raya yang dikemukakan oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) semasa kempen Pilihan Raya Umum Ke-12. Kerajaan negeri Selangor kini merupakan kerajaan campuran yang diterajui oleh PKR setelah parti itu memenangi kerusi terbanyak di negeri berkenaan bersama DAP dan Pas.

SUMBER : Utusan