SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT -505 KELANA JAYA

24 Mac 2008







PENIAGA DI LANGKAWI TIDAK PUAS HATI TERHADAP MPL
Kuah, Langkawi
24hb.Mac 08

Dalam keadaan dimana peniaga-peniaga di Langkawi dalam hidup segan mati tidak mahu kerana bahana kelembabpan ekonomi. Tambahan pula dengan kekurangan pelancung tempatan yang datang ke Langkawi pada masa ini yang menjana kegiatan perniagaan-perniagaan setempat. Kebelakangan ini telah bayak primes perniagaan yang telah ditutup kerana tidak mampu menanggung kerugian berterusan.

Pada hari semalam banyak opretor kereta sewa yang merungut kerana operasi JPJ yang terlalu kerap dan menyusahkan mereka mencari makan. Mereka menyarankan agar permudahkan pemberian permit kereta sewa pandu sendiri bagi mereka meneruskan perniagaan secara sah.

Dalam kejadian pagi tadi, berapa orang pegawai penguatkuasa Majlis Perbandaran Kerajaan Tempatan (Bandaraya Pelancungan) telah menjalankan operasi di premis pernigaan Kelibang. Mereka telah mengambil dan mengangkut wakaf-wakaf buluh yang terletak di depan restoran tersebut. Mengikut pengadu dan tuan punya restoran tersebut mereka tiada sebarang notis dikeluarkan dan paling mengecewakan kerana wakaf tersebut telah di musnahkan dan sepatutnya ianya disimpan dengan baik dan ianya boleh dituntut kembali oleh pemiliknya.

Pengadu tersebut telah bertanya dari arahan siapa operasi tersebut , pegawai tersebut menyatakan dari arahan Ketua Polis Daerah langkawi. Juga kononya arahan dari kerajaan baru yang memerintah kerajaan negeri kedah. Ini satu kemuskilan dan provakasi kerana operasi tersebut tiada seorang pun pegawai polis yang hadir semasa kejadian itu. Selepas itu pengadu telah membuat satu lapuran polis yang langsung tidak berpuas hati dengan tindakan melulu Jabatan tersebut. Dan Beliau akan menyaman jabatan tersebut kerana berasa tidak puas hati dengan tindakan tersebut kerana menganggu operasi perniagaannya.

Lapuran dari: ybmat.