SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT -505 KELANA JAYA

11 Mac 2008

PROVOKASI @ FITNAH

Jeti Feri Penumpang Kuala Kedah
Rasanya sudah 3 hari kerajaan Negeri Kedah dibentuk. Selama tiga hari ini sudah 2 isu yang dimainkan untuk menjatuhkan imej kerajaan Negeri. Ada pihak yang tidak dapat menerima kekalahan ini menyerang bertubi-tubi untuk meraih simpati rakyat kekalahan dibeberapa buah negeri.

Mulanya mereka menipu melalui media bahwa Kerajaan Negeri Kedah yang baru dibentuk telah mengarahkan supaya Tadika Kemas di tutup. Entah dari mana khabar angin sebegini diperolehi. Bagi saya sepatutnya berita khabar-khabar angin sebegini perlu diteliti dan dikaji dari mana sumbernya. Mungkin ianya sekadar provokasi sesetengah pihak yang tidak berpuas hati. Sedangkah tiada arahan yang dikeluarkan sedemikian rupa.


Kes yang kedua adalah kenaikkan Harga Tambang Feri ke Pulau Langkawi.Daripada RM15 menjadi RM20.Alasannya kerana pengusaha tidak mampu menanggung kos minyak dan penyelenggaraan Feri yang kian naik. Saya sendiri merasakan, ini merupakan rancangan sesetengah pihak yang mahu memburukkan imej Kerajaan dimata penduduk Pulau Langkawi yang dimenangi oleh pembangkang.Nasihat saya, janganlah menunding jari kepada Kerajaan Baru yang dibentuk.Ini kerana apa yang ditanggung oleh pengusaha adalah warisan daripada Kerajaan yang memerintah dahulu. Sudahlah meninggalkan hutang sebanyak 1.8 billion kepada kerajaan sekarang. Betapa beratnya beban amanah yang perlu dipikul oleh kerajaan negeri yang baru dibentuk ini.


Sekiranya harga minyak dikatakan punca, salah siapa? Tidak lain dan tidak bukan adalah salah Kerajaan Pusat yang menaikkan harga minyak tersebut.Kenapa pula Kerajaan Negeri yang disalahkan. Dalam utusan Malaysia 11hb.Mac 08, kenyatan ADUN Kuah, Nawawi Ahmad mengesa Kerajaan negeri pimpinan BR mengatasi masalah tersebut.

Sebenarnya kenaikan tambang feri RM20.00 telahpun dipersetujui sebelum Pilihanraya dan mengikut sumber dari Pengusaha Feri kerajaan BN meminta agar kenaikan harga tiket tersebut selepas Pilhanraya 12, dan kerajaan tidak kisah berapa kenaikan yang akan ditetapkan oleh pengusaha feri. Dan kadar harga tiket bagi bukan penduduk Langkawi adalah RM23.00 bagi satu laluan Langkawi ke Kuala Kedah.