SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT -505 KELANA JAYA

15 Mac 2008

JANGAN ABAIKAN PERANAN BLOGER

15mac08
ditulis oleh : Ybmat

Dalam kekalutan Kerajaan BR membentuk kerajaan ada hikmahnya dimana mandat yang diberikan oleh rakyat telah menunjukan perlu satu pakatan yang dapat memenuhi kehendak politik dan kuasa rakyat semasa.
Mengapa kita perlu terikut dengan media utama yang kotor dan masih membangkitkan isu perkaum agar rakyat terperangkap bagi mencetuskan huruhara.

Disinikan kita harus mengakui peranan siber dan para bloger yang dapat memintas dengan cepat berita-berita karut dan menghasut. Juga kita dapat menghentam segala kesilapan percaturan politik sempit seperti Kesilapan Sdr. Lim Kit Siang dalam pemulauan terhadap istiadat pelantikan MB Perak tempoh hari.

Seperti komen DS Musa Hitam, kesilapan utama BN mengabaikan peranan Blog & Website yang bijak digunakan oleh BR dalam meyalurkan maklumat secara pantas kepada rakyat. Dan kita melihat pemimpin separuh masak seperti Khairy Jamaludin dan Zam mantan menteri penerangan yang menghina dan mengelar para bloger sebagai beruk perlu sedar dimana anda berada kini, anda akan sedar bila anda dikalahkan oleh kuasa rakyat seperti ZAM yang kemudian menyalahkan percaturan seseorang pemimpin pemuda untuk mengambil alih pimpinan BN.

Taniah kepada anda yang berperanan dalam mencetuskan kebangkitan kuasa rakyat dan perjuangan baru bermula. Dan biar para bloger berperanan sebagai ahli dewan senat yang boleh menghentam dan menjatuhkan pemimpin yang menyeleweng dari tugasnya. Seperti yang sedia maklum Dewan Negara kita tiada peranan yang hanya pendua kepada Keputusan Parlimen. Peranan kita juga sebagai pemantau Dewan Negara@ Senat yang tidak berfungsi seperti di negara luar lain. Untuk makluman Dewan Senat sepatutnya ianya boleh meluluskan undang-undang, melantik permerhati bebas, memecat menteri kabinet atau angota kanan kerajaan, peguam atau hakim yang didakwa terlibat dalam rasuah.

Disini saya ingin mengingatkan kepada pemimpin BR yang menang anda hanyalah wakil rakyat . Dan kita mencadangkan agar gaji wakil rakyat dinaikan sebanyak 100% bukan apa kita harus realistik bagi mengelakan wakil rakyat mengambil komesin untuk membayai kegiatan sosial dan parti. Kita tidak mahu berulangnya seperti kerajaan BN yang lalu telah mengabaikan peranan sebagai wakil rakyat bagi mengejar wang untuk menampung politik wang mereka. Biarkan wakil rakyat BR menumpukan kerja-kerja dalam kerajaan bagi membela rakyat terutama menaikan semula kegiatan ekonomi negara , menambah pendapatan rakyat bagi mengatasi inflasi yang menjadi punca kemarahan rakyat dalam pr12 lalu.